VOIP چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

VoIP( اقتباس از Voice over internet protocol ) به معنای (انتقال همزمان مکالمات تلفنی بر روی یک شبکه دیتا) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود ، امکان استفاده از اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . در روبرو به کارگیری خطوط تلفن سنتی ، VoIP از فن آوری دیجیتال بهره‌گیری می نماید و نیازمند یک اتصال broadband همانند DSL است . VoIP یک طریق برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می شوند. یک روش مجازاً مجانی برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای گیتی تبدیل کند. فقط کافی است هزینه ISP را بپردازید. قصد از این‌کار غلبه گام‌به‌گام بر چالش‌هایی است که انتقال ترافیک صوتی را برروی بستر نه چندان باکیفیت شبکه‌های محلی با خطر روبه‌رو می‌سازد. از این‌رو پیمودن این مسیر، لازمه تضمین موفقیت پروژه های VoIP سازمانی است. مکالمات تلفنی مبتنی بر IP، تفاوت‌های بنیادینی با ارتباطات داده دارند و کیفیت این مکالمات وابستگی تنگاتنگی با تاثیر شبکه دارد. به‌طوری‌که هرگونه تاخیر در تبادلات سطح شبکه، افت کیفیت محسوسی را به همراه خواهد داشت. التزام مدیران شبکه به ارتقای کارایی LAN، خطوط و ساز و برگ دسترسی به شبکه گسترده، و به‌کارگیری ابزارهای مدیریت و کنترل کیفیت، شرط موفقیت پروژه‌های VoIP استُ.

کلمات کلیدی:IP ،تلفن آنالوگ،ارتباطات تلفنی راه دور،Voip،انتقال همزمان،مکالمات تلفنی،رابط Web،ATA

مقدمه:

ارتباطات گرد از نیازهای حیاتی بشریت است و انسان همواره به تعقیب آفریدن؛ نوآفریدن فن آورهائی بوده است که بتواند با به کارگیری آنان با سایر همنوعان خود وابستگی استوار نماید . در ماضی ای نه چندان بعید که انسان استفاده از اینترنت را تجربه نکرده بود ، ارتباطات محاوره ای صرفا" از راه تلفن و به کمک خطوط PSTN ( برگرفته از Public Switched Telephone Network ) ، اتمام می گردید . آفرینش کامپیوترهای شخصی ، فن آوری های جدید ارتباطی همانند تلفن های سلولی و نهایتا" اینترنت نمونه هائی در این زمینه می باشند که باعث شده است انسان بتواند با به کارگیری سرویس های جدیدی همانند نامه الکترونیکی ، چت و مواردی‌ سایر با دیگر کسان پیوستگی پایدار نماید.
در حال حاضر می توانیم نظاره گر یک انقلاب راستین در پهنه ارتباطات باشیم . هر شخص با به کارگیری رایانه و اینترنت می تواند با دیگر افراد مورد علاقه خود پیوستگی برقرار نموده ، داده ئی را مبادله و یا از راه امکانات نرم افزاری موجود با یکدیگر گفتگو نمایند . ما نمی دانیم دقیقا" در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد ولی این را می دانیم که کامپیوتر حائز نقشی محوری و بنیادی در این رابطه خواهد بود . اینترنت با سرعت بالا در همه جا کاربرد خواهد شد و مردم با یکدیگر به صورت صوتی و تصویری پیوستگی پایدار خواهند رو کرد .به هرحال ، رشد بی سابقه اینترنت در سالیان اخیر این نوید را می دهد که بتوان از زیرساخت موجود به عنوان یک گزینه دلخواه به هدف ارتباطات استفاده رو کرد . روشهای برقراری پیوستگی تلفنی در حال تغییر است. امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی مسیر بعید اغلب از تکنولوژیی به اسم VoIP استفاده می شود. شرکت های زیادی هستند که سرویس VoIP ارئه می دهند و ادامه هم در حال افزایش هستند.
در حال آماده شرکت های مخابراتی پیشگام در دنیا، پس از وقوف به امکانات بی پایان این تکنولوژی جدید، در حال تأسیس مراکز VoIP در سراسر گیتی هستند و فروش سیستمهای تلفن VoIP روز به روز در حال اشاعه است. اگر شما تصمیم به پیاده سازی سیستم VoIP در سازمان خود دارید، پیش درآمد مشخص کنید که کدام یک از تجهیزات تلفنی کنونی تان را می توانید حفظ کنید. بدین ترتیب می توانید به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید. بسیاری از سیستم های تلفن دیجیتال با اضافه کردن ناچیز ترین مشکل افزار و به روزرسانی نرم افزار حائز قابلیت آدرس دهی می شوند.
علاوه بر این شما باید مطمئن باشید که همگی دستگاه های باره بهره‌گیری شما مشابه فکس، پردازشگر کارت اعتباری، سیستم های امنیتی و ... می توانند به صورت یکپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود. توصیه می شود که هیچ گاه سعی نکنید با خریدن تلفن های VoIP دست دوم در هزینه ها صرفه جویی کنید. به خاطر داشته باشید که VoIP یک تکنولوژی جدید بوده و حتی شدنی است تجهیزات مربوط به یک سال پیش هم از ردیف بیرون شده باشند. هم چنین هزینه نصب چه تلفن شما نو باشد چه دست دوم تفاوتی نمی کند، و حتی ممکن است در چهره استفاده از تلفن های دست دوم ناچار شوید هزینه خدمات بیش تری بپردازید.

VoIP چگونه شغل می کند؟
متداولترین استعمال VoIP برای موارد شخصی و کاربرد در منازل ، سرویس های تلفنی مبتنی بر اینترنت است که با محوریت یک سوئیچ تلفن اتمام می شود . با استفاده از فن آوری فوق ، بهره‌گیری کنندگان می توانند کماکان دارای یک عدد تلفن باشند . در چنین مواردی ممکن است از یک آداپتور نیز کاربرد گردد. آداپتور فوق این امکان را دراختیار بهره‌گیری کننده قرارخواهد عدل الی بتوانند از یک تلفن معمولی نیز استفاده نمایند .
در موعد استفاده از سرویس فوق ، بیننده شما متوجه این موضوع نخواهد شد که شما از فن آوری VoIP کاربرد می نمائید و قادر به تشخیص ریزبین تفاوت سرویس فوق نسبت به یک تلفن سنتی نمی باشد . در گذشته ای نه چندان بعید ، پیشگامان پهنه های علمی به این نتیجه رسیدند که می توان یک سیگنال را به چهره دیجیتال و در یک مسافت طولانی ارسال نمود . بدین منظور می بایست قبل از ارسال سیگنال ، آن را با به کارگیری یک مبدل آنالوگ به دیجیتال(ADC) ، دیجیتال و سپس ارسال و در نقطه پایانی انتقال،با استفاده از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ(DAC) مجددا" آن را به آنالوگ تبدیل رو کرد .فن آوری VoIP نظیر آنچه اشاره گردید کار می کند . در آغاز ، صدای دیجیتال شده در بسته های اطلاعاتی قرار می گیرد و بعد از ارسال در مقصد مجددا" به صوت تبدیل می گردد. با اندوخته اطلاعات به فرمت دیجیتال می طاقت بر روی آنان کنترل بهتری را اعمال نمود . مثلا" می تاب آنان را فشرده ، مسیر آنان را تعیین و یا آنان را به یک فرمت جدید سایر تبدیل نمود .
شبکه های مبتنی‌ بر پروتکل TCP/IP از بسته های اطلاعاتی IP ساختن می گردند ،که دربرگیرنده یک هدر ( برای کنترل ارتباطات ) و یک paylaod به قصد مبادله دیتا می باشند . فن آوری VoIP از بسته های اطلاعاتی IP به هدف حرکت در شبکه و رسیدن به مقصد نهائی کاربرد می نماید .

نحوه برقراری ارتباط

با سیستم های VoIP به یکی از سه روش زیر می توان پیوستگی تلفنی استوار کرد:
۱) ATA (gateway) ((Analog Telephone Adaptor
ساده ترین طریق برقراری بستگی VoIP با به کارگیری ATA)Analog Telephone Adaptor)ها که gateway هم نامیده می شوند، می باشد. این افزارها این امکان را به شما می دهند که از تلفن های آنالوگ استاندارد فعلی تان بهره‌گیری کنید(اگر هنوز از تلفن های آنالوگ بهره‌گیری می کنید). به آسانی می توانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا وابستگی اینترنت تان وصل کنید. با این پیشه قادر به برقراری پیوستگی VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال حاضر برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می کند. همراه بعضی ATAها یک نرم اسباب هست که روی کامپیوتر load می شود و شما را قادر می سازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.
۲) IP Phones
دارای یک کانکتور RJ ۴۵ Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ ۱۱ هستند. این تلفن ها تمام نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به چهره built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل می شوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم می کنند.
۳) رایانه به کامپیوتر
این شیوه راحت ترین شیوه استفاده از فناوری VoIP است. کمپانی های زیادی هستند که نرم افزارهای مقرون به صرفه ای ارائه می دهند که می توانید برای این گونه VoIP متعلق به ها بهره‌گیری کنید. معمولاً فقط مبلغی که باید پرداخت کنید تنها خرج ماهانه ISP است. تمام آن چه که نیاز دارید یک میکروفون،بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک وابستگی اینترنت با سرعت مناسب است.
شرکت های تلفنی کبیر امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنی مسیر دور را از راه یک circuit switch به داخل یک IP gateway مسیردهی می کنند. این داده ها در طرف دیگر توسط یک gateway اخذ شده و سپس با یک circuit switch محلی دیگر مسیردهی می شود. هر روزه کمپانی های بیش تری سیستم های تلفنی VoIP را نصب می کنند و تکنولوژی VoIP رو به پیشرفت است.

نحوه ایجاد یک پیوندیدن VoIP

برای ایجاد یک بستگی بر پایه VoIP ،‌ می بایست مراحل پایین را دنبال ارائه کرد ( همگی مراحل می بایست به صورت بلادرنگ انجام گردد).

تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال : تبدیل سیگنال صوتی آنالوگ به سیگنال دیجیتال ( مجموعه ای از صفر و یک ) بدست یک مبدل آنالوگ به دیجیتال ( ADC )
فشرده سازی سیگنال دیجیتال : بعد از تبدیل سیگنال صوتی به دیجیتال ، بیت های موجود می بایست بر اساس یک فرمت پسندیده فشرده لغایت حاضر ارسال گردند . در این رابطه از پروتکل های متعددی بهره‌گیری می گردد . PCM و استاندارد ITU-T G.711 مثال هائی در این مقوله می باشند .
استفاده از یک پروتکل بلادرنگ : در این مرحله ، بسته های صوتی در بسته های اطلاعاتی و با استفاده از یک پروتکل بلادرنگ ( عموما" RTP بر روی UDP ) پیمان می گیرند.
استفاده از یک پروتکل سیگنالینگ : در این مرحله لازم است از یک پروتکل سیگنالینگ به منظور فراخوانی کاربر استفاده گردد . پروتکل ITU-T H323 مثال ای دراین زمینه می باشد .
تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ : در سمت گیرنده ، می بایست بسته های اطلاعاتی از یکدیگر مجزاء ، دیتا ها استخراج و به سیگنال های صوتی آنالوگ تبدیل و در نهایت برای کارت صدا و یا تلفن ارسال گردند .
چالش های امنیتی VoIP

با توجه به این که فن آوری VoIP در پیوستگی با پیوستگی اینترنت است و متعلق به کاربرد می نماید ، دشواری ها و مسائل امنیتی در وابستگی با کامپیوتر متصل شده به اینترنت می تواند سرویس فوق را نیز تحت کارایی پیمان دهد. فن آوری VoIP هنوز جوان است و بحث های مختلفی در خصوص گنجایش ریسیک پذیری آن هستی دارد . مهاجمان شدنی است توانا به اتمام کار و جنبش هائی همانند قطع مکالمه تلفنی ، شنود ، برنامه ریزی و هدایت حملات مبتنی بر مهندسی اجتماعی با رسیدگی Caller ID و در نهایت از شغل انداختن سرویس فوق باشند . کار و جنبش هائی که مستلزم به کارگیری حجم بالائی از منابع شبکه است ، نظیر اخذ فایل های حجیم ، بازی های online ، استفاده از درونمایه چندرسانه ای ( صوت و تصویر ) ، می تواند سرویس VoIP را تحت کارایی قرار دهد .

در سررسید استفاده از فن آوری VoIP شدنی با مسائل دیگری که در وابستگی با روتینگ تلفن بر روی پیوندیدن broadband اینترنت است نیز برخورد نمائیم . برخلاف خطوط تلفن سنتی ، که امکان به کارگیری آنان حتی در صورت قطع برق هستی دارد ، سرویس VoIP در چنین مواردی غیرقابل استفاده می گردد و شدنی است مسائل خاصی را برای سیستم های امنیتی خانه ها و یا دستیابی به شماره تلفن های اضطراری به پیگیری داشته باشد .


نحوه حفاطت
در موعد به کارگیری سرویس فوق لازم است به موارد ذیل پروا گردد :

بهنگام نگه داشتن نرم ابزارها : در صورتی که تولید کنندگان نرم افزار برای سیستم عامل دستگاه مورد عقیده نسخه های بهنگام شده ای را ارائه داده اند ، می بایست در نخستین فرصت نسبت به نصب آنان اقدام گردد . نسخه های بهنگام شده شدنی است فرآیند بهنگام سازی را در سطح Firmware سپریدن دهند . با بهنگام سازی نرم افزارهای موجود ، پیشگیری لازم در خصوص بعضی حملات برنامه ریزی شده با منظور سهم گیری از نقاط آفت پذیر اتمام خواهد شد.
استفاده و بهنگام سازی نرم افزارهای آنتی ویروس : برنامه های ضد ویروس قادر به تشخیص و نگهداری رایانه شما در روبرو ویروس های شناخته شده می باشند. با توجه به این راستی که مهاجمان به چهره پیوسته اقدام به نوشتن ویروس های جدید می نمایند ، لازم است که این نوع نرم ادوات همواره بهنگام باشند .
استفاده از گزینه ها و تنظمیات امنیتی : برخی از ارائه دهندگان سرویس VoIP ، امکان رمزنگاری اطلاعات را نیز به عنوان یک سرویس دیگر در گزین کردن مشتریان خویش پیمان می دهند . در صورت وجود نگرانی در خصوص تعرض به حریم خصوصی خود ، می نا از این خاصیت و دیگر گزینه های موجود در این رابطه بهره‌گیری ارائه کرد .
نصب و یا فعال نمودن یک فایروال : فایروال ها با رسیدگی بسته های اطلاعاتی می توانند یک سطح حفاظتی پسندیده در خصوص پالایه نمودن برخی کدهای ویرانگر جهت ورود به سیستم شما را انجام دهند . برخی از سیستم های عامل به به اتفاق یک فایروال ارائه می گردند. در چنین مواردی لازم است از فعال بودن آنان اطمینان حاصل رو کرد .
بررسی تنظیمات امنیتی : هم کامپیوتر شما و هم ساز و برگ و نرم افزارهای ارائه شده جهت به کارگیری سرویس VoIP ،‌ امکانات و گزینه های متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهند . فعال نمودن برخی گزینه ها ممکن است ضریب آسیب پذیری شما را در مقابل حملات افزایش دهد . بنابراین لازم است گزینه های غیرضروری را غیرفعال رو کرد . پیشنهاد می گردد تنظیمات امنیتی به دقت رسیدگی گردد و صرفا" گزینه هائی انتخاب شود که ضمن تامین اهداف عملیاتی ، مایه افزایش ضریب گزند پذیری شما نگردد .
مزایای VoIP

از آن جایی که با به کارگیری VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند پسندیده دسترسی داشته باشید، می توانید پیوستگی برقرار کنید، کاربران می توانند اثناء مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگی شان ارائه می دهد دسترسی داشته باشند.
برخی کسان از یک soft phone برای دسترسی به سرویس VoIPشان بهره‌گیری می کنند. یک soft phone یک نرم انگیزه ها گزیده تر است که سرویس VoIP را به رایانه یا laptop شما load می کند. این برنامه ها این امکان را به شما می دهد که از راه laptopتان از هرجای دنیا که به یک بستگی با پهنای باند پسندیده دسترسی داشته باشید پیوستگی تلفنی برپا کنید.
اغلب کمپانی های تلفنی سنتی خرج سرویس های اضافی را در چهره حساب شما می گنجانند. در حالی که اگر از سرویس دهنده های VoIP کاربرد کنید، این سرویس ها استاندارد به حساب می آید. سرویس هایی مثل:
▪ Caller ID
▪ Call Waiting
▪ Call Transfer
▪ Repeat Dialing
▪ Return Call
▪ Three-way Dialing
بعضی از سرویس دهندگان VoIP مزایای بیش تری در مورد پالایه کردن تماس های تلفنی ارائه می دهند. این قابلیت های اضافی به شما این امکان را می دهد که در باره چگونگی انتقال تماس های تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID تصمیم گیری نمائید. این قابلیت ها به شما امکان سپریدن کارهای ذیل را می دهد:
۱) انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding)
۲) ارسال سر راست تماس به Voicemail
۳) ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده
۴) امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک
بسیاری از سرویس های VoIP امکان بررسی Voicemail شما را از راه اینترنت و یا توسط فایل اتصال نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را می دهد. در هنگام تعبيه سرویس VoIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VoIP در مورد قابلیت های آن ها و هزینه خدمات سوال کنید.
برای مدیران شبکه، سیستم تلفن VoIP به این معنی است که به جای دو شبکه تنها با یک شبکه مقابل هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز بسهولت صورت می گیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستم های تلفن مورد کاربرد در شبکه VoIP حائز رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. فرآیند MAC(Move, Add, Change) به راحتی قابل اتمام خواهد شد و نیاز نیست برای هر بار اتمام MAC با سرویس دهنده تان تماس بگیرید. تمام این ها به معنای خرج کم تر برای سازمان شما می باشد.
یکی دیگر از منافعی که برای شرکت های حائز VoIP می تواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمان ها می توانند در سرتاسر جهان پراکنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آن ها نیست.


مزایای به کارگیری VoIP نسبت به PSTN
در موعد استفاده از خطوط PSTN ، کاربران عملا" خرج موعد بهره‌گیری شده توسط شرکتی که مدیریت خط PSTN را برعهده دارد ،‌ پرداخت می نمایند و هر اندازه که اغلب با تلفن صحبت نمایند هزینه اکثریت را نیز می بایست پرداخت نمایند. علاوه بر این ، نمی توان بطور مقارن با بیش از یک شخص گفتگو نمود .در فن آوری VoIP می طاقت هر موعد و با هر شخص تبادل نظر رو کرد . کافی است که در آن مقطع زمانی سایر افرادی که شما می خواهید با آنان گفتگو نمائید نیز به اینترنت متصل شده باشند . مکالمه پایدار شده لغایت موعد مد نظر ( مستقل از هزینه های مربوطه ) می تواند پیوستگی یابد. علاوه بر این ، می توان در یک سررسید با چندین نفر گفتگو نمود . در موعد گفتگو با سایر افراد و بطور همهنگام می توان با آنان داده ئی ( نظیر عکس ها ، نمودارها و تصاویر ویدیوئی ) را نیز مبادله رو کرد .

چرا تا به حال از این فن آوری در ابعاد گسترده ای استفاده نشده است ؟

در این دسته لازم است به برخی مسائل حاصل از ائتلاف بین معماری VoIP و اینترنت اشاره گردد. مبادله دیتا صوتی می بایست به صورت بلادرنگ و بدون توقف سپریدن گردد و این جستار با معماری نامتجانس اینترنت که شدنی است از چندی روتر ( ماشین هائی که مسیریابی بسته های اطلاعاتی را انجام می دهند ) به قصد مسیریابی بسته های اطلاعاتی استفاده نماید، همخوانی نداشته و می تواند باعث بروز مسائل خاصی نظیر افزایش زمان RTT ( برگرفته Round Trip Time ) گردد . فلذا ، می بایست با اعمال دگرگونی ها لازم و بکارگیری فن آوری های سایر ، مقوله کاربرد موثر از فن آوری VoIP را فراهم نمایش داد .

مزایای VOIP چیست؟

مشکلات ارتباطات تلفنی مبتنی

اساساً دشواری ها ارتباطات تلفنی مبتنی ‌بر IP را می‌توان در سه گروه جای داد: مشکلات شبکه، پیکربندی تجهیزات و ناهماهنگی در سیگنالینگ، و دشواری ها موجود در سمت رابط‌های آنالوگ تلفن. مهم‌ترین دشواری ها ناشی از شبکه عبارتنداز:(Delay) تاخیر:حدفاصل زمانی ارسال لغایت دریافت بسته‌های صوتی است که در صورت فرارفتن از یک میزان مشخص، امکان تشخیص مکالمات را دشوار می‌کند.

نوسانات تاخیر: (Jitter) نوسان در زمان انتقال بسته‌ها، می‌تواند به حذف آن‌ها در سیستم‌های VoIP بینجامد. این عامل ویرانگر معمولاً برآمده از بروز پدیده تراکم (Congestion) در درون شبکه است.
- تخریب بسته‌ های صوتی: (Packet Lose) خرابی‌ها و خطاهای تجهیزات شبکه می‌تواند به ویرانی و حذف بسته‌های صوتی منجر شود. این موضوع در باره مکالمات تلفنی، به معنی از دست‌رفتن بخشی از مکالمه است.
دشواری‌های برآمده از پیکربندی تباه یا نامناسب تجهیزات و سیگنالینگ میان آن‌ها نیز در دو گروه قابل‌تفکیک هستند.
- پیکربندی ساز و برگ انتهایی: VoIP گزینش باطل نوع کدکننده (CODEC) و مکانیسم‌های جبران‌سازی بسته‌های ویرانی شده در شبکه، می‌تواند به تفریق تاثیر کمک کند.
تنظیمات روترها و دیواره آتش: ترافیک صوتی درصورت تنظیم‌نبودن یک روتر یا دیواره آتش در پشت آن به دام خواهد‌افتاد. بنابراین تسهیل عبور این ترافیک از داخل عناصر فوق، الزامی است.
مشکلات موجود در سمت رابط‌های آنالوگ تلفنی درواقع همان‌هایی است که سال‌ها مهندسان شبکه‌های تلفنی را به خود مشغول نموده‌اند. در راس این مشکلات، پدیده بازتاب (Echo) و نویز (Noise) پیمان دارند که با انتقال به پیرامون دیجیتال، آثار تخریبی آن‌ها اغلب شده است. سیاست کلی حذف این موارد، در حتماً فاصل شبکه IP و بخش آنالوگ است.

نتیجه گیری:

امروزه برای برقراری وابستگی تلفنی گذرگاه بعید اغلب از تکنولوژیی به اسم VoIP استفاده می شود. این سرویس برای انتقال مکالمات از طریق شبکه اینترنت به جای شبکه سنتی مخابراتی ایجاد شده است. اگر تا به حال چیزی راجع VoIP نشنیده اید، خواندن این نوشتار عقیده شما را درباره این که ارتباطات تلفنی مسیر بعید چگونه سپریدن می شود و آینده ارتباطات تلفنی چه خواهد بود، تغییر میدهد. VoIP یک طریق برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به دیتا های دیجیتال است که از راه اینترنت منتقل می شوند. به راستی روشی که با آن می طاقت ارتباطات هم سررسید چه به چهره صوت یا تصویر و... را استوار کرد. البته قبل از به هستی آمدن این طریق راههای دیگری هم بوده اما با کشف این شیوه تحولی عظیم در خرج ها صورت گرفت که قابل سنجش با خرج های ارتباطی قبل نیست.این نکته نیز دارای اهمیت میباشد که فناوری Voip با کوچکترین تغییر در ابزارهای سنتی قابل راه اندازی می باشد. متعلق به جایی که با استفاده از VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می توانید بستگی پایدار کنید، کاربران می توانند اثناء مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را به اتفاق داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگی شان ارائه می دهد دسترسی داشته باشند.البته از این تکنولوژی در ابعاد گسترده ای استفاده نشده است زیرا مبادله دیتا صوتی می بایست به صورت بلادرنگ اتمام گردد و این جستار با معماری نامتجانس اینترنت که ممکن است از تعدادی روتر به هدف مسیریابی بسته های اطلاعاتی کاربرد نماید، همخوانی نداشته و می تواند مایه بروز مسائل خاصی نظیر افزایش موعد RTT ( ماخوذه Round Trip Time ) گردد. مشکلات ارتباطات تلفنی مبتنی ‌بر IP را می‌توان در سه گروه جای داد: مشکلات شبکه، پیکربندی تجهیزات و ناهماهنگی در سیگنالینگ، و دشواری ها موجود در سمت رابط‌های آنالوگ تلفن.





:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: